понеділок, 11 січня 2021 р.

5 клас. Поняття про звичайний дріб.

 Тема. Поняття про звичайний дріб.

Мета: ознайомитися з поняттям "звичайний дріб". Розглянути приклади застосування звичайних дробів. Навчитися читати звичайні дроби та переводити значення величин у звичайні дроби. Розвивати логічне мислення, уявлення про про розподіл на частини різних величин. Виховувати стриманість, наполегливість, бажання досягти успіху.

Хід уроку!

І. Організаційний етап.

-Доброго ранку, шановні п'ятикласники! На жаль, ми знов навчаємось дистанційно із-за нестабільної ситуації у країні та світі. Сподіваюся, що через два тижні ми побачимося у школі і продовжимо вивчати математику у звичному для нас форматі. Але зараз ми мусимо сконцентрувати всю нашу увагу на дистанційному навчанні. Я, як завжди, буду намагатися передати свої знання вам, а ви, в свою чергу, уважно слухайте та практикуйте вивчений матеріал. Успіхів вам, дорогі діти! Все буде добре!

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

-Ви вже знаєте одну множину чисел, які називаються натуральними. Натуральні числа - це числа, які ми використовуємо для лічби. Тобто: 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8; 9; 10; 11; 12; 13....... .

Чи можете ви уявити, що між сусідніми натуральними числами (наприклад між 3 і 4) існують ще числа? А вони існують! Як ви думаєте, які вони ці числа? Як виглядають і як читаються? Ці числа називаються дробовими. Розглянемо звідки їх беруть і що вони означають.

Усі речі, що нас оточують будемо називати об'єктами. Чи мають об'єкти кількість? Так, мають. Наприклад, один стіл, два стільця, одне ліжко, три виделки, чотири ложки, один рушник тощо. Кількість предметів виражена натуральними числами. Чи можна з цих предметів зробити більшу кількість предметів? Наприклад, з одного ліжка зробити два ліжка? Або з трьох виделок - чотири виделки? Зробити це досить-таки важко або взагалі не реально. А з яких тоді об'єктів ми можемо зробити більшу кількість об'єктів? З тих, які задано величиною ( метричною, масою, градусною, кількісною тощо). З одного метра ми не можемо зробити більшу кількість метрів, але з одного метрового відрізка ми можемо зробити більшу кількість відрізків. З одного кілограма ми не можемо зробити більшу кількість кілограмів, але з однієї кілограмової купи цукерок ми можемо зробити більшу кількість куп цукерок. З однієї тисячі гривень ми не можемо зробити більше тисячі гривень, але одну тисячну купюру ми можемо поміняти на більшу кількість купюр. І чим більше ми зробимо відрізків з одного метра, тим меншими будуть довжини цих відрізків. Чим більше ми зробимо куп цукерок з одного кілограма, тим менше у нас буде цукерок в кожній купі. Чим більше ми отримаємо купюр з однієї тисячі гривень, тим меншими будуть їх номінали.

Нехай дано відрізок довжиною один метр. Чи можемо ми його поділити на п'ять рівних відрізків? Так, можемо! По 20 см. А на три рівних частини? Не можемо, бо  100 : 3 =33 (1). Взагалі то, якщо ми маємо метровий відрізок мотузки, то за допомогою ножиць, ми можемо порізати її на будь-які менші відрізки. Рівні, або ні. Сьогодні ми розглядатимемо випадки, коли об'єкти поділено на рівну кількість частин.

Звичайний дріб - це число, яке характеризує кількість частин поділеного об'єкта. 

Звичайний дріб має такий вигляд: 

"а" і "b" - це числа. Число "а" знаходиться зверху і називається чисельником. Під числом "а" накреслена риска, яка називається дробовою рискою. Число "b" знаходиться під дробовою рискою і називається знаменником звичайного дробу. Як використовувати звичайні дроби? Розглянемо приклади.
Приклад 1.
Нехай дано кілограм цукерок, який потрібно поділити на трьох дітей. Зробимо з однієї кілограмової купи три купки цукерок, що разом (в сумі) дорівнюватимуть одному кілограму. Математично можемо записати це так:
Читається цей звичайний дріб так: "три третіх". Тобто три купи цукерок з трьох становлять кілограм (до речі, якщо поділити число три на число три, то отримаємо число один, що означатиме один кілограм цукерок). Якщо ми віддамо одну купку цукерок першій дитині, то залишиться дві купки з трьох! Кількість двох купок з трьох, що ми мали, математично виразимо так:
дві третіх
Приклад 2.
Нехай дано кілограм цукерок, який потрібно поділити на вісім дітей. Зробимо з однієї кілограмової купи вісім купок цукерок, що разом (в сумі) дорівнюватимуть одному кілограму. Запишемо тепер звичайним дробом: 
Читається цей звичайний дріб так: "вісім восьмих". Тобто вісім купок цукерок з восьми становлять кілограм (до речі, якщо поділити число вісім на число вісім, то отримаємо число один, що означатиме один кілограм цукерок). Якщо ми віддамо три купки цукерок трьом дитям, то залишиться п'ять куп цукерок з восьми! Кількість п'яти купок з восьми математично виразимо так: 
п'ять восьмих
Приклад 3.
Нехай дано два кілограма печива. Їх потрібно поділити на 6 дітей. Зробимо спочатку одну велику двокілограмову купу печива. Тепер велику купу печива поділимо на шість рівних частин, що разом (в сумі) дорівнюватимуть двом кілограмам. Виразимо тепер два кілограма печива через звичайний дріб: 
Читається цей звичайний дріб так: "дванадцять шостих". Тобто шість купок печива з шести становлять кілограм, а дванадцять купок печива - це вже вдвічі більше ніж шість і становлять два кілограма печива (до речі, якщо поділити число дванадцять на число шість, то отримаємо число два, що означатиме два кілограма печива). Якщо ми віддамо шість купок печива шістьом дитям, то залишиться шість купок печива з дванадцяти! Тобто, щоб поділити два кілограма печива на шість дітей, то потрібно кожній дитині дати по дві таких купки печива: 
Звичайний дріб читається як "дві шостих". 

Зробимо висновки!
Звичайні дроби характеризують кількість частин, на яку поділено об'єкт. Наприклад: 
Дві других - на дві частини поділено об'єкт;
Три третіх - на три частини поділено об'єкт;
Чотири четвертих - на чотири частини поділено об'єкт.

Також звичайні дроби можуть характеризувати кількість частин, на яку поділено два або більше об'єктів. Наприклад: 
Чотири других - кожний з двух об'єктів поділено порівну на дві рівні частини. Отримали чотири частини;
П'ятнадцять п'ятих - кожний з трьох об'єктів поділено порівну на п'ять рівних частин. Отримали п'ятнадцять рівних частин.
Сорок п'ять дев'ятих - кожен з п'яти об'єктів поділено порівну на 9 частин. Отримали 45 рівних частин.

Знаменник звичайного дробу (нижнє число) - характеризує кількість частин, на яку поділено об'єкт.
Чисельник звичайного дробу (верхнє число) - характеризує кількість частин об'єкта, які використано, застосовано або залишилося. Наприклад! П'ятикласниці потрібно подолати відстань від школи до дому, що становить 200 метрів. Вона пройшла 65 метрів та зайшла у магазин. Яку відстань подолала п'ятикласниця? Якщо дівчинка має подолати 200 метрів, то запишемо це число звичайним дробом як двісті двохсотих: 
Але вона подолала лише частину відстані та зайшла у магазин, тому запишемо цю частину шляху також звичайним дробом як шістдесят п'ять двохсотих: 

ІІІ. Домашнє завдання.
Прочитати параграф 27.
Відповісти на запитання:
-Що показує чисельник звичайного дробу?
-Що показує знаменник звичайного дробу?
-Для чого потрібні звичайні дроби у житті людини?
Виконати вправи: №918; №919; №921; №923; №926; №929.

Домашню роботу виконуйте у робочих зошитах та присилайте фотографії на електронну адресу dymytrow@ukr.net до середи 13.01..
Дякую за увагу! До побачення!

Немає коментарів:

Дописати коментар